Pagina's

zondag 3 september 2017

Slow down mother



slow down mother

In de eerste week liep ik dus veel te hard, waardoor ik na 30 seconden al compleet buiten adem was. Nadat ik mijn Garmin horloge had ging dat wel iets beter, want ik kon tijdens het lopen steeds kijken hoe ‘snel’ ik liep. Ik probeerde het tempo zo rond de 7.40/km te houden.
Maar ondanks dat kwam ik in/na week 7 gewoon niet verder. Het lukte me niet om 2 tot max 2,5 minuten hard te lopen, een enkele keer kon ik er een keertje 3 minuten uitpersen, maar dan móest ik echt stoppen en een stukje wandelen. Dat was zo frustrerend! Het lukte gewoon echt niet om verder op te bouwen. Na een loop deed ik altijd synchroniseren met Strava. Dochter en schoonzoon keken (op afstand) mee, en waren mijn supporters/coaches ‘langs de route’. Toen zij een keer op bezoek waren bij mij had ik het erover dat ik het zo balen vond dat ik geen vooruitgang meer bemerkte. Zij zeiden toen dat ze op Strava zagen dat ik best nog wel erg snel liep en dat ik eens moest proberen om langzamer te gaan. Kennelijk geeft mijn horloge het niet helemaal goed aan, ongeveer een halve minuut langzamer dan in werkelijkheid.
Dus de eerstvolgende keer dat ik weer ging heb ik geprobeerd om 8 min/km te lopen. Voor mijn gevoel stond ik bijna stil, maar het lukte wel!

Dus de keer daarop ging ik naar 2,5 minuut met 1 minuut wandelen ertussen. Ik had een andere route uitgestippeld, waarmee ik ongeveer op 5 km zou uitkomen. Dus het aantal herhalingen heb ik niet meer bijgehouden, ik heb het gewoon zoveel keer gedaan totdat mijn route klaar was. Dit was in totaal 4,8 km. En dat ging redelijk goed. Ik deed er 43 minuten over, met 2 x een onderbreking omdat ik moest wachten voor een stoplicht, en 1x een onderbreking omdat ik een ontsnapte hond wilde vangen (hahaha hoe harder het jongetje richting zijn hond rende hoe verder het beest wegliep, mijn kant op).
Dus mijn streven om 5 km onder de 40 minuten te lopen moest haalbaar zijn :-)
Volgende keer mijn horloge pauzeren bij een stoplicht! En een keertje een rotonde 2x rond om op de 5 km te komen.

De derde dag heb ik mijn route iets uitgebreid zodat ik wel op de 5 km zou uitkomen. Ik kwam uiteindelijk op 5,27 km, met een tempo van 9.07/km. Het laatste stuk heb ik wel veel gewandeld. Omdat ik toen toch wel erg moe werd.
Het was dus een beetje het tempo van een slak door de pindakaas J

Door dat langzamer lopen kon ik toen eindelijk door naar week 8.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten