Pagina's

zondag 10 september 2017

Vegetarisch en verder



vegetarisch en verder

Vlak voordat ik begon met hardlopen (en afvallen) was ik al ‘half’ vegetarisch gaan eten. Geen vlees meer, maar wel af en toe vis. Dit naar aanleiding van de nieuwsberichten over het ‘horror slachthuis’. Ik kon het daarna gewoon niet meer door mijn keel krijgen, het idee dat er dieren hebben moeten lijden voor dat stukje vlees/beleg op mijn bord.
Als je je er verder in gaat verdiepen zijn er nog veel meer redenen om geen vlees meer te eten. Zie hieronder een link naar de site van wakkerdier. Daar kun je nog veel meer redenen vinden, maar het dierenleed was voor mij de eerste stap.
En eigenlijk ging dit vrij makkelijk. Er zijn tegenwoordig heel veel smakelijke vleesvervangers, voor bij je aardappels en groente en voor op de boterham. En als je verder gezond eet kom je echt niks tekort.

Toen heb ik op Netflix de documentaire gekeken: ‘what the health?’
Daarin gingen ze nog een stapje verder. Vegetarisch eten is heel gezond, maar helemaal geen dierlijke producten meer eten/drinken is nog veel gezonder!
Er werd uitgelegd wat het effect op je lichaam is van zuivelproducten en eieren. En dat is niet echt positief. En wat geldt voor vegetarisch eten geldt dus ook voor veganistisch (plantaardig) eten: als je gevarieerd gezond eet, kom je niets tekort. Kijk als je elke dag een vette hap eet, met vegan mayo, vegan chocolade etc., dan word je uiteindelijk ook te zwaar en ga je allerlei voedingsstoffen missen. Maar met voldoende groente en fruit, aangevuld met peulvruchten, noten, granen is er niks aan de hand.

Dus toen ben ik dat gaan proberen. Ik heb mijn koelkast ‘opgeruimd’ en ben vegan producten gaan inslaan. Dat is best nog even zoeken, veel etiketten lezen enzo.
De eerste week had ik veel hoofdpijn. Nu heb ik wel vaker last van migraine, welke dan een paar dagen aanhoudt, dus ik weet niet of dat ontwenningsverschijnselen waren of gewoon een week migraine.

Na de eerste week ging ik me veel beter voelen. De hoofdpijn ging weg en ik ging ook weer afvallen (dat had een tijdje stil gestaan).
Ik ga dit dus in ieder geval een poosje uitproberen. In die docu (en wat ik las op internet) kan dit dieet een positief effect hebben op gewicht verliezen, bloeddruk verlagen en allerlei andere kwalen.
Dus de moeite van het proberen waard toch?!

En zou sporten (of TOPsporten) niet kunnen met een veganistisch dieet? Sprinter en verspringer Carl Lewis is vegan. Net als tennisters Martina Navratilova en Serena Williams. En:

Lijst met vegan athletes:

Nog wat links:
“10 redenen...om wat vaker vegetarisch te eten!
 https://www.wakkerdier.nl


Blog met verhalen over veganistisch leven, ook recepten etc.
http://www.degroenemeisjes.nl/

 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten