Pagina's

zondag 24 september 2017

Het lijkt al ergens op

week 9 en 10

En toen begon het al ergens op te lijken. Week 9 dag 1 was namelijk 6x 4 minuten hardlopen + 2 minuten wandelen. En dat ging heel goed!

Het leek wel of ik een drempel over was na die moeizame weken in week 7.
Of was het toch een kwestie van het verbeteren van mijn conditie?
Het afvallen?
Het vegan dieet?

Ik weet het niet. Maar het lukte om 4 minuten achter elkaar hard te lopen. 4 minuten!
Dag 2 was 9x 3 minuten lopen + 1 minuut wandelen.
En omdat dit ook goed ging heb ik dag 3 overgeslagen en ben door gegaan naar week10.

Daar stond heel onheilspellend boven: “zwaarste week

Dag 1 was 6x 5 minuten hardlopen + 2 minuten wandelen.
En ook dit ging weer goed. Ik had het wel moeilijk, maar het lukte!

Haha, de laatste stukjes moest ik vaak wel alles uit de kast halen:
Letten op en tellen van mijn ademhaling: IN 1-2 UIT 1-2-3
Gewoon tellen: e.nen.der.tig.twee.jen.der.tig
Een punt nemen: “tot die brug” “tot die lantaarnpaal”
Woorden in mijn hoofd waar ik het voor doe: medicatie stoppen, afvallen, mijn streefgewicht etc. En dat op de maat van mijn stappen.

Maar als het dan lukte, en mijn horloge gaf het einde van 5 minuten hardlopen aan, dan was ik zo blij. Het was soms maar goed dat er zo ’s morgens vroeg bijna niemand op de weg was, anders hadden ze wel raar naar me gekeken.

Dag 2 en 3 van week 10 was 10x 3 minuten.

Omdat ik een dag overgeslagen had had ik de eerste dag van een nieuwe trainingsweek op zaterdag gelopen. En omdat het zo goed ging, en omdat ik zo lang was blijven hangen in week 7 wilde ik een beetje inlopen. Ik heb dus geen rustdag genomen, maar ben op zondag gelijk weer gaan lopen.

Die dag was ik bij dochter en schoonzoon op bezoek en dochter stelde voor om samen te lopen. Het was wel grappig. Zij huppelde zo’n beetje naast en achter me, ik moest het tempo aangeven, zij gaat normaal gesproken bijna 2x zo snel. Zij loopt zo soepel, ’t is bijna dansen. En zo makkelijk gaat het; even veter vastmaken, foto maken, hele verhalen onderweg, ik hoefde gelukkig geen antwoord te geven, ik kwam anders toch niet verder dan “uhu, ja, nee, hm”. Hoewel ze steeds zei “jij moet het tempo aangeven” had ik toch steeds de neiging om sneller te gaan lopen. En dat merkte ik dan gelijk aan mijn ademhaling, ik raakte buiten adem.
Het was die dag warm en ik ben het ook niet gewend om aan het eind van de middag te lopen. Dus het ging niet zo makkelijk. De 10x 3 minuten redde ik ook niet, we zijn tot 9x gekomen. Maar het was wel leuk om samen met iemand te lopen. En dan ook iemand die snapt dat het nog moeilijk gaat en dat ik geen gesprekken kan voeren tijdens het lopen.

De volgende dag had ik spijt dat ik 2 dagen achter elkaar gelopen had, zonder rustdag. Ik had spierpijn en pijn in m’n knieĆ«n. Leermomentje. Dat moet ik dus niet meer doen.

Ik heb (na een rustdag) nog een keer een dag 10x 3h + 1w gedaan. En daarna heb ik zelf een dag ingelast van 8x 4h + 1w. Het laatste stukje heb ik doorgelopen om de 5 km vol te maken. Ik heb toen 5km gelopen in 42 minuten!

Nog 3 weken, en dan was het schema klaar!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten