Pagina's

zondag 27 augustus 2017

Medicatie en afvallen




afbouwen en afvallen

Laat ik beginnen met een waarschuwing!!!:
Dit is MIJN verhaal. Ik heb het afbouwen van medicatie in overleg gedaan met mijn huisarts. Ik controleer zelf elke dag mijn bloeddruk.
Ga nooit op eigen houtje medicatie veranderen/afbouwen/stoppen!
Doe dit altijd in overleg met je arts!

Oké, dat is gezegd.

Zoals gezegd begon ik met hardlopen met een verre van optimale conditie.
Ik ben al wat ouder, had overgewicht, hoge bloeddruk, artrose en sinds kort de diagnose Crohn.
Een jaar eerder was ik nóg een stuk zwaarder. Ik ben toen in een periode dat ik een hernia had en heel veel pijn had flink wat kilo’s afgevallen. En een paar maanden daarna ging ik verhuizen, en door alle stress ging er nog eens een paar kilo af. In totaal ongeveer 16 kg.
Ondanks dat was ik nog steeds te zwaar en was mijn BMI veel te hoog (31,2). Dat ik ging beginnen met hardlopen zou ook goed zijn om af te vallen. Dus ik ging dat in een excel-bestandje bijhouden. Mijn streven is om na ruim een jaar op een gezond BMI te zitten. Dat betekent nog eens 16,5 kg afvallen. Het hoeft niet zo snel te gaan, tenslotte zaten al die kilo’s er ook niet aan in een paar weken. En op mijn leeftijd gaat afvallen sowieso niet zo makkelijk. Ik let nu erg op wat ik eet. Geen (ongezonde) tussendoortjes en gewoon gezond eten.

Afvallen zou ook een goede invloed kunnen hebben op mijn bloeddruk.
Toen ik begon met hardlopen had ik 3 verschillende pillen tegen hoge bloeddruk. Eén daarvan was een betablokker, in een hoge dosering. Toen ik in het begin maar heel moeizaam het hardlopen kon volhouden bedacht ik me dat dat misschien niet alleen een kwestie was van totaal geen conditie hebben, maar ook voor een deel te maken zou kunnen hebben met die betablokker. Mijn spieren wilden zuurstof, ik ging sneller ademhalen, maar mijn hart wilde/kon gewoonweg niet sneller kloppen om die zuurstof rond te pompen. Dus heb ik de huisarts om advies gevraagd. Ik mocht toen de dosering van de Metoprolol (betablokker) halveren. Ik kreeg wel wat ontwenningsverschijnselen, hartkloppingen, ik had dat medicijn al zoveel jaren geslikt, ik denk wel al 15 jaar ofzo. Maar mijn bloeddruk ging niet omhoog, en toen ik na 2 weken weer contact had met de huisarts kreeg ik toestemming om weer te halveren en dan na 2 weken helemaal te stoppen! Dit heb ik gedaan en mijn bloeddruk bleef goed. Mijn bloeddruk was zelfs lager geworden, door het hardlopen. Ik hield dit ook in een excel-bestand bij, en ik hield daarin ook bij op welke dagen ik gelopen had. Op die dagen was mijn bloeddruk lager. Bewegen is dus gewoon echt heel goed voor je lichaam!
Eigenlijk had ik graag de overgebleven 2 pillen ook willen afbouwen en stoppen, maar dat mocht (nog) niet. Misschien na verloop van tijd, als ik op een gezond BMI zit, maar dat duurt nog even.

Dus als ik het eens moeilijk heb met hardlopen, of als ik enorme trek heb in heel ongezonde dingen, dan motiveer ik mezelf met de resultaten die ik tot nu toe behaald heb om er niet aan toe te geven.
En het stimuleert ook enorm om te zien dat ik afval, dat mijn bloeddruk omlaag gaat en mijn conditie beter wordt. Dat heb ik toch maar mooi zelf voor mekaar gekregen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten