Pagina's

zondag 9 juli 2017

These shoes are made for running



“These shoes are made for running, and that's just what they'll do.
One of these days these shoes are gonna walk 5K, joehoe”

(dat joehoe moest erbij, anders klopt het refreintje niet ๐Ÿ˜€)

week 3 en 4

Week 3 (=week 2 van het schema): 10x 1 minuut hardlopen en 1 minuut (eigenlijk 2 minuten volgens schema) wandelen.
Het was goed dat ik eerst even een stapje terug gedaan heb, want kreeg ik in eerste instantie het absoluut niet voor elkaar om 1 minuut achter elkaar hard te lopen, dat lukte dus nu wel!
En dat geeft echt een kick. Het is dus niet alleen goed voor je spieren en pezen om langzaam op te bouwen, ook voor je motivatie! Want er is niets zo frustrerend om voortijdig te moeten gaan wandelen omdat je gewoon een bepaalde tijd niet rennend volhoudt.
De laatste training van deze week (ik doe er altijd drie, met altijd minimaal 1 dag rust tussendoor) was 4 รก 5 keer 3 minuten lopen met 3 minuten wandelen.
Ik vond die sprong best groot; van 1 naar 3 minuten hardlopen. En ik redde het ook niet.
Als ik tot het uiterste ging hield ik 1.45 minuut vol.
Wederom was ik teleurgesteld en boos. Ik wil zo graag hele stukken kunnen hardlopen, maar mijn lichaam werkt absoluut niet mee!

Week 4 werd voor mij dus weer een ‘tussenweek’. Ik ging 7x 1,5 minuut hardlopen met 2 minuten wandelen tussendoor. Dat lukte wel, maar ging zo frustrerend moeizaam. Maar hee, als ik er aan dacht dat ik ook rondjes heb gedaan van 30 seconden hardlopen ren ik nu wel 3x langer!

Aan het einde van die week ging ik met dochter1 naar Rotterdam, naar Runnersworld, voor een paar goede renschoenen. Verjaardagscadeau van mijn moeder. Ik moest eerst met blote voeten een stukje rennen, dat werd gefilmd. Zo kon gekeken worden hoe mijn voeten afwikkelen en hoe het zit met de stand van mijn enkels. Rechts was gewoon recht en links kantelde wat naar binnen. We gingen dus voor een ‘neutraal’ paar schoenen. Ik heb een aantal verschillende merken gepast, en op gelopen, dat werd ook weer gefilmd om te kijken hoe dat ging met de enkels. Er bleven uiteindelijk 2 paar over en ik heb gekozen voor de Asics GEL‑Pursue 3. Deze zaten heel fijn, lekker zacht voetbed. Goed verend en mijn enkels bleven er recht in.
Bij de kassa stond een rekje met trainingsschema’s, en ik kreeg er twee mee. Eentje voor de absolute beginner, doel 5 kilometer na 13 weken, en eentje voor 5 kilometer voor een loper met basisconditie. Dat schema voor de absolute beginner sprak me wel aan. De stappen van de ene naar de volgende week waren een stuk minder groot. Ik ben daar dus maar direct op overgestapt. Ik kon instappen in week 4 (dat was 8x 1,5 minuut hardlopen en 1,5 wandelen ertussen).

Hier vind je de schema’s:

Runnersworld hardloopschema's 



Vanmorgen mijn eerste rondje op mijn nieuwe schoenen, met nieuw schema, en het ging goed! Ik moest dus 8x 1,5 minuut hardlopen en 1,5 minuut wandelen. De laatste 2x zijn wel zwaar, maar ik heb ze gedaan.


Ha ha, ik betrap mezelf erop dat ik in gedachten tegen mijn horloge praat. Als ik dan 1,5 minuut aan het wandelen ben en het gaat weer piepen dat ik weer moet hardlopen:

“nu al weer?? …..horloge!”

“nou, nog 1x en dan kap ik ermee”




Asics GEL-Pursue3
Anima Sana In Corpore Sano
een gezonde ziel in een gezond lichaam



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten